Marias uppgift
Dikten jag valde är från en föreläsning av filosofen och konsthistorikern Terence McKenna:
“Nature loves courage. You make the commitment and nature will respond to that commitment by removing impossible obstacles.
Dream the impossible dream and the world will not grind you under, it will lift you up. This is the trick.
This is what all these teachers and philosophers who really counted, who really touched the alchemical gold, this is what they understood.
This is the shamanic dance in the waterfall. This is how magic is done. By hurling yourself into the abyss and discovering it's a feather bed”
Man kan tro att McKenna endast ägnar sig åt fantasi i denna dikt. Men enligt mig belyser denna text ett direkt problem i Vygotskijs filosofi, nämligen hur han delar in verklighet och fantasi. Enligt Vygotskij är den yttre världen, vi kan observera via våra normala sinnen, verklighet. Den inre världen som vi känner är fantasi, om det inte är ett minne d.v.s för då handlar det om en reproduktion av en observerad verklighet, vilket skapar en konstig indelning. Men när vi obeserverar verkligheten och upplever gör vi det också via vår inre värld, och ett minne blir oftast ett minne eftersom det har väckt starka känslor.
Enligt mig, enligt min egna konstruerade metafysik, är fantasi och verklighet samma sak. Vygotskijs indelning är en produkt av materialismen inom vetenskap och filosofi, en ideologi som har många hål.
Vad Terence McKenna beskriver i denna dikt är hur din egna vilja och ambition skapar en kommunikation mellan dig själv och universum, låter som fantasi eller hur? Det låter ju inte som verklighet i alla fall. Detta är den upplevda verkligheten som ligger på gränsen mellan den yttre och inre världen, dessa två kommunicerar och påverkar varandra och via denna kommunikation kan man förverkliga sig själv. Så varför jag valde denna dikt är för att den är en reproduktion av en erfarenhet, men från den innre världen, vilket borde göra den till en produkt av fantasin och samtidigt visar dikten på det lönlösa med denna indelning och hur denna separationen skapar förrviring.
Olika personer skapar under olika förutsättningar, vissa kanske skapar bättre hemma vilket redan där blir ett problem att skapa under lektionstid. Vissa kräver direkta direktiv medans andra måste ha frihet. Slutsatsen är att alla är unika och jag tror att som lärare måste man hjälpa varje enskild individ att ta reda på vad som får igång deras kreativitet och sen låta eleven skapa under dessa förutsättningar. Som lärare måste man hjälpa eleven att hjälpa sig själv, den typen av självständighet kommer göra att eleven tar kontroll på sitt egna skapande. Men denna typ av förståelse kräver självinsikt, något som en elev kan ha nytta av under resten av sitt liv, självinsikt är sällan något som tas upp och estetiska ämnen kan hjälpa till. Men för att stimulera elevens kreativitet krävs också många källor till inspiration, detta kan handla om det uppenbara som Internet och böcker men även naturen och människor. Det måste också finnas material och teknik, vilket gör det möjligt för eleven att skapa det som de tänkt fram. Läraren själv kan också väcka kreativitet genom hur läraren agerar, pratar och påverkar eleverna, en inspirerande lärare som älskar sitt jobb kommer öka kreativiteten hos sina elever mer än en omotiverad lärare som bara gör sitt jobb.